Dane
adresowe:
Zarząd
Dróg Powiatowych w Dąbrowie k/Bartoszyc11-200 Bartoszyce tel./fax 89 764 20 02 e-mail: zdpdabrowa@wp.pl |
Projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013
„Przebudowa drogi powiatowej nr 1569N
Wiatrowiec - Łabędnik na długości
Powiat Bartoszycki rozpoczął w bieżącym roku
realizację
projektu pn. „Przebudowa Drogi Powiatowej Wiatrowiec-Łabędnik na
długości
Działanie 5.1 Rozbudowa i modernizacja infrastruktury
transportowej warunkującej rozwój regionalny,
Poddziałanie 5.1.6 Infrastruktura drogowa warunkująca rozwój
regionalny.
Całkowita wartość projektu zamknęła się w kwocie 5 057 258,14 zł, w tym dofinansowanie ze
środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
3 473 611,16 zł
oraz wkład
własny Powiatu Bartoszyckiego
w wysokości 1 583 646,98 zł.
Opis projektu
Przedmiotowa droga Wiatrowiec - Łabędnik, to droga
powiatowa
klasy Z biegnąca w powiecie bartoszyckim - leżącym w sąsiedztwie
Obwodu
Kaliningradzkiego Federacji Rosyjskiej. Pełni ona ważna funkcje w
układzie
drogowym powiatu, przede wszystkim łączy lokalną siec dróg powiatowych
i
gminnych wschodniej części powiatu z droga wojewódzka nr 592 Bartoszyce
-
Giżycko, stanowiącą dojazd do obu dróg krajowych przebiegających
w
granicach
powiatu tj.: drogi krajowej nr 51 i drogi krajowej nr 57 oraz drogi
wojewódzkiej nr 513, co z kolei zapewnia łączność z drogą krajową nr 7
oraz
dojazd do drogi wojewódzkiej 512, która prowadzi poprzez drogę
wojewódzką 507
do drogi krajowej nr 22.
Dzięki centralnemu położeniu względem 4 największych
miejscowości w tym obszarze tj. Bartoszyc, Sępopola, Korsz i Bisztynka
zapewnia
dogodną łączność miedzy nimi.
Zamierzeniem docelowym w przedmiotowym obszarze ma być wzmocnienie połączenia drogami powiatowymi od drogi krajowej nr 57
(Bisztynek - Sępopol - Szczurkowo - Bezledy) do drogi krajowej nr 51,
które
obsługiwało będzie tereny wschodnie powiatu. Trasa ta realizowana jest
następującymi drogami:
1571N Łabędnik - Bisztynek;
1569N Wiatrowiec - Łabędnik;
1394N Witki - Sępopol - Dzietrzychowo - Gierkiny (odcinek
Wiatrowiec - Sępopol);
1567N Szczurkowo - Wodukajmy - Sępopol - Glitajny (odcinek
Szczurkowo - Wodukajmy - Sępopol).
Należy podkreślić, ze w części wschodniej powiatu
nie ma
żadnych dróg wyższych kategorii (tj. krajowych i wojewódzkich). Powoduje to, że
tereny te, łącznie z Sępopolem, nie posiadają połączenia z nadrzędnym
układem
drogowym.
Droga Wiatrowiec - Łabędnik, na przedmiotowym odcinku,
posiada zniszczoną w 80% nawierzchnię bitumiczną nienormatywnej
szerokości 4,40
- 5,00m. Konstrukcja drogi jest zmienna i nie spełnia warunków
odpowiadających drogom powiatowym kategorii Z. Łuki poziome i pionowe
nie
posiadają normatywnych promieni. Istniejące w obrębie miejscowości Sokolica
fragmenty
chodników są silnie zniszczone i zdeformowane i w zasadzie ruch pieszy
i kołowy
nie jest rozdzielony. Brak jest również właściwie urządzonych zatok
autobusowych.
Przedmiotowa droga stanowiąc element trasy komunikacyjnej
wokół Bartoszyc umożliwia łączność z miejscowościami gdzie prowadzona
jest
ważna dla powiatu i regionu działalność związana z funkcją rolniczą i
turystyczną.
Jakość połączenia komunikacyjnego decyduje o warunkach
transportu surowców do produkcji rolnej m.in. pasz, nawozów, środków
ochrony
roślin oraz materiałów do naprawy i konserwacji sprzętu, a także
transportu
płodów rolnych i zwierząt hodowlanych.
Możliwość dalszego rozwoju tych terenów istotnie ogranicza
dostępność komunikacyjna.
Proponowane w projekcie rozwiązania nie są nowatorskie w
skali krajowej. Opierają się na technologiach znanych, sprawdzonych i
powszechnie stosowanych w tego typu inwestycjach drogowych. Spełniają
one
wymogi ochrony środowiska i pozwalają na osiągniecie standardów technicznych
odpowiadających obowiązującym przepisom i normom.
Zakres prac budowlano - montażowych przy przebudowie przedmiotowej drogi obejmuje:
Roboty przygotowawcze (roboty pomiarowe, itp.);
Roboty ziemne (wykopy, nasypy);
Poszerzenie i wymianę konstrukcji (wykonanie warstw
konstrukcyjnych nawierzchni);
Podbudowę i nawierzchnię (wykonanie podbudowy i nawierzchni
z mieszanek mineralno - bitumicznych);
Przepusty pod drogą (w ramach zadania przewidziano
modernizacje 6 przepustów - pod drogą i 2 przepustów melioracyjnych);
Zjazdy gospodarcze (wykonanie istniejących zjazdów z
nawierzchni mineralno - bitumicznej wraz z przepustami pod nimi);
Krawężniki, chodniki, zatoki autobusowe (te elementy zostaną
wykonane w msc. Sokolica);
Elementy odwodnienia;
Przebudowę kanalizacji deszczowej;
Oznakowanie (znaki pionowe i poziome).
Rozwiązania projektowe zapewnić mają spełnienie
wymagań
technicznych, wynikających z parametrów obligatoryjnie
definiowanych dla
poszczególnych klas dróg. W tym przypadku są to parametry odpowiadające
drogom
powiatowym klasy Z.
Spełnienie tych parametrów stanowi podstawowe założenie
projektu. W celu optymalizacji kosztów inwestycji przyjęto rozwiązanie
nie
wymagające rozbiórki istniejącej nawierzchni.
Po
zrealizowaniu projektu, którego zakończenie planuje się
na 17.10.2010r. zostaną osiągnięte następujące wskaźniki produktu:
Długość zrekonstruowanych dróg powiatowych na
terenach
wiejskich -
Liczba wybudowanych zatok autobusowych - 2 szt.
Długość wybudowanej sieci kanalizacji deszczowej -
Długość wybudowanych chodników -
Stan realizacji projektu
Oś priorytetowa 5 - Infrastruktura
transportowa regionalna
i lokalna, działanie 5.1 Rozbudowa i modernizacja infrastruktury
transportowej warunkującej rozwój regionalny, Poddziałanie 5.1.6
Infrastruktura
drogowa warunkująca rozwój regionalny, wniosek aplikacyjny pn.
„Przebudowa drogi powiatowej Łabędnik - Wiatrowiec na długości
Uroczyste podpisanie umowy o dofinansowanie
projektu z
Marszałkiem Województwa Warmińsko Mazurskiego miało miejsce 28 kwietnia
2009 r.
w Olsztynie. W imieniu Powiatu Bartoszyckiego Umowę podpisali
Starosta Jan
Zbigniew Nadolny oraz Wicestarosta Janusz Feliks Dąbrowski przy
kontrasygnacie Skarbnika
Powiatu Pani Teresy Śliwczyńskiej .
Dnia 20 kwietnia 2009 r. w drodze przetargu nieograniczonego wyłoniono wykonawcę na pełnienie funkcji inżyniera kontraktu w ramach niniejszej inwestycji. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma "Inspec" z Olsztyna za cenę brutto 117 820,00 zł. Głównym zadaniem Inżyniera Kontraktu jest sprawowanie nadzoru inwestorskiego nad realizacją zadania oraz pomoc przy rozliczeniu inwestycji.
Umowę z firmą "Inspec" podpisano dnia 29 kwietnia 2009r.
Umowę z wykonawcą robót budowlanych podpisano dnia 18 września 2009r.
Wykonano tablice informacyjne wskazujące na dofinansowanie projektu ze środków Unii Europejskiej, które zostały
umieszczone w miejscach wykonywania prac.
W miesiącu listopadzie prowadzone były roboty ziemne tj, odnowa rowów przydrożnych oraz regulacja poboczy.
Powiat bartoszycki zakończył przebudowę ponad sześciokilometrowego odcinka drogi powiatowej Wiatrowiec - Łabędnik
Powiat Bartoszycki
zakończył realizację projektu pn. „Przebudowa drogi powiatowej nr 1569N Łabędnik
– Wiatrowiec na długości 6,28km”, dofinansowanego ze środków Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego
Warmia i Mazury na lata 2007-2013.
Prace
przy przebudowie drogi trwały od października 2009r. i polegały na wykonaniu
robót przygotowawczych, robót ziemnych, odwadniających, wzmocnieniu konstrukcji
oraz wykonaniu nowej nawierzchni z betonu asfaltowego. Jezdnię poszerzono
do szerokości 5,50 m, przebudowano także istniejące zjazdy na posesje,
wybudowano
Inwestycja pochłonęła prawie 5 mln zł. i była możliwa do zrealizowania dzięki dofinansowaniu uzyskanemu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013. Dofinansowanie stanowiło 70% kosztów kwalifikowanych projektu.
W dniu 18 października 2010r miał miejsce odbiór techniczny, uroczyste otwarcie odbyło się 25 października 2010 roku.
Po uroczystym otwarciu drogi miała miejsce konferencja, na której omówiono zagadnienia związane z realizacją projektu.
Oficjalny
portal
Portal
Portal Regionalnego Programu Operacyjnego
Europejskiej
Narodowej
Strategii Spójności
Warmia i Mazury